fredag 12. november 2010

Stavekontroll på Pc

Datamaskiner som har Microsoft Word har stavekontroll. Hvis man har skrevet en tekst så kommer det vanligvis røde streker under ordene som er skrevet feil.

  • For å rette opp skrivefeilene så gjør man slik:
    • Høyreklikk på den røde streken.
    • Så kommer det opp en meny.
    • På den kan du enten se på forslagene som kommer opp med en gang eller så klikker du bare på ”Stavekontroll”.
    • Da kommer det opp en boks der det står ordet/ordene som er skrevet feil.
    • Under det er det en annen rute der det står forslag til stavemåte.

Og så bruker du bare de ordene som kommer opp, til å rette opp ordene.

  • Hvis du har skrevet ord som er rett men det kommer en rød strek under likevel, så er det fordi ordet ikke finnes i ordlisten. Da er det bare å høyreklikke på ordet og trykk på enten ”Legg til i ordliste” eller ”Ignorer alle”.
    • Hvis du trykker på ”Legg til i ordliste” så legger Word til det ordet i ordlisten, så neste gang du skriver det ordet så er det skrevet rett.
    • Hvis du trykker på ”Ignorer alle” så lar de bare ordet være og så fjerner de bare den røde streken under.



Therese

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar