Datamaskiner som har Microsoft Word har stavekontroll. Hvis man har skrevet en tekst så kommer det vanligvis røde streker under ordene som er skrevet feil.
- For å rette opp skrivefeilene så gjør man slik:
- Høyreklikk på den røde streken.
- Så kommer det opp en meny.
- På den kan du enten se på forslagene som kommer opp med en gang eller så klikker du bare på ”Stavekontroll”.
- Da kommer det opp en boks der det står ordet/ordene som er skrevet feil.
- Under det er det en annen rute der det står forslag til stavemåte.
Og så bruker du bare de ordene som kommer opp, til å rette opp ordene.
- Hvis du har skrevet ord som er rett men det kommer en rød strek under likevel, så er det fordi ordet ikke finnes i ordlisten. Da er det bare å høyreklikke på ordet og trykk på enten ”Legg til i ordliste” eller ”Ignorer alle”.
- Hvis du trykker på ”Legg til i ordliste” så legger Word til det ordet i ordlisten, så neste gang du skriver det ordet så er det skrevet rett.
- Hvis du trykker på ”Ignorer alle” så lar de bare ordet være og så fjerner de bare den røde streken under.
Therese
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar